
Андріївська церква: читання Євангелія від Апостола Матвея
Євангеліє дуже потрібно читати щодня, хоч по кілька рядків. Адже це слово Боже до нас. Будь-яка розмова передбачає взаємність. Ми звертаємось до Бога з проханнями, подяками. І Він звертається до них, відповідає. І щоразу, незважаючи на те, що ми, може, багато разів читали Його Євангеліє, відповідь буде дещо іншою. Господь завжди новий.
Щодо молитви перед і після читання… Ось, наприклад, на Літургії є «спеціальна» таємна молитва, яку читає священик перед читанням Євангелія, а на всеношному чуванні – немає такої. Просто «і про сподобитися нам почуттю Святої Євангелії…» тощо. Однак це теж молитвослів’я, хоч і короткі.

Увага та благоговіння – ось наша «головна перепустка» до слів Євангелія. Але корисна і молитва перед читанням, якщо нам потрібно себе спонукати до цієї уваги. Вона може полягати в кількох словах (навіть просто: «Господи, благослови», «Господи, вразуми» і т.п.) або в кількох реченнях – немає якогось загального правила.

Є різні приклади цих молитов зі святих отців. Наприклад, прп. Єфрем Сірін: «Помолись перед Богом, кажучи: «Господи, відверни вуха та очі серця мого, щоб почути мені словеса Твої і виконати волю Твою» (Пс. 118: 18). «Надіяюся, Боже мій, що Ти просвітиш серце моє» – завжди так моли Бога, щоб просвітився твій розум і відкрив тобі силу слів Своїх. Багато хто, сподіваючись на своє розуміння, впали в оману і, “називаючи себе мудрими, збожеволіли” (Рим. 1: 22)». Або ось прп. Ісаак Сирін: «До словес таїнств, укладених у Божественному Писанні, не приступай без молитви і випитування допомоги у Бога, але кажи: «Дай мені, Господи, прийняти відчуття сили, що полягає в них». Молитву вважай ключем до справжнього змісту сказаного у Божественних Писаннях».

Є ще молитва свт. Іоанна Златоуста та інші.
Ось слова прп. Парфенія Києво-Печерського: «Читання Псалтирі приборкує пристрасті, а читання Євангелія попаляє тернину гріхів наших: бо слово Боже вогонь попаляй є. Одного разу протягом сорока днів читав я Євангеліє про спасіння однієї душі, яка мені благотворила, і ось бачу уві сні поле, вкрите тернням. Раптом спадає вогонь з небес, попаляє терни, і поле залишається чисте. Не розуміючи цього видіння, я чую голос: терня, що покриває поле – гріхи душі, що благодійнила тобі; вогонь, що потрапив його, – Слово Боже, тобою за неї що моє».

Відома також молитва, як пише ієромонах Іов (Гумерів), складена святителем Ігнатієм (Брянчаниновим): «Врятуй, Господи, і помилуй рабів Твоїх (імена) словами Божественного Євангелія, що ними про спасіння раба Твого. Потрапили, Господи, терни всіх їхніх гріхів, і нехай уселиться в них благодать Твоя, що опалює, очищає, освячує всю людину в ім’я Отця і Сина і Святого Духа. Амінь».

Що ж до сорока днів читання що сказати? Це символічне, тобто. що має сенс. Наприклад, Господь Ісус Христос сорок днів постив у пустелі. Але, звичайно, не можна сказати, що якщо хтось молився за когось не сорок днів, а менше, то його молитва «недійсна». Будь-яка уважна молитва дійсна, молиться людина один день чи сорок.
Що означають слова: «Досліджуйте Писання», сказані в євангелії?
Святитель Григорій Богослов, говорячи про праці свт. Василя Великого за тлумаченням Писання свідчить: «Переконаюся не зупинятися на одній літері (Писання), і дивитися не на поверхню тільки, але простягатися далі, з однієї глибини надходити в нову глибину, закликаючи безодню безодню і набуваючи світлом світло, доки не досягну вищого сенсу».

Але апостол Петро каже: «Жодного пророцтва в Писанні не можна дозволити самому собі. Бо ніколи пророцтво не вимовлялося з волі людської, але прорікали його святі Божі люди, будучи керовані Духом Святим». І свт. Ігнатій Брянчанінов пояснює, що якщо ми Духа Святого в цій повноті не маємо, то повинні звертатися до тих, хто має або мав його – до святих отців, до їхніх творів, що тлумачать Святе Письмо.
Але й своїм досвідом потрібно засвоювати слово Писання, і це сприяє поглибленню у розумінні. Тому що, як каже той самий свт. Ігнатій, “у кожній книзі багато мертвості” і оживає вона тоді, коли засвоюємо досвідом. Наприклад, написано в Євангелії, що «блаженні жебраки духом», «блаженні кротції».
Пресслужба Андріївської церкви