
Священик Кирило Говорун розповідає про критику Кремля та Російської Православної Церкви
У цьому інтерв’ю Кирило Говорун розповідає про свої досвіди та критику, яку він висловив стосовно Кремля та Російської Православної Церкви, а також про можливу роль церкви у запобіганні війни в Україні.
Інтерв’ю з православним священиком, який опублікував сильну критику на адресу Російської церкви
Православний священик і професор екклезіології Кирило Говорун відомий своєю критикою Кремля та Російської Православної Церкви. У кінці вересня його відсторонили від священицького служіння. У інтерв’ю для katholisch.de він розповідає про свій досвід та чому Російська Православна Церква могла б запобігти війні в Україні.
Питання: Пане Говорун, ви довго співпрацювали з російським православним патріархом Кирилом I., але вас відсторонили. Чи ваша критика системи є причиною цього?
Говорун: Я вважаю, що так. Починаючи з 2012 року, я неодноразово критикував ідеологію «русского мира», тобто безумовного примату російської мови на теренах колишнього Радянського Союзу, в різних публікаціях і лекціях. Я намагався попередити Патріарха про небезпеку цієї ідеології, але він не хотів слухати. Щоб дати йому останнє попередження, я вирішив залишити всі свої посади в церковному управлінні та присвятити себе науковій роботі в різних країнах. Це було в лютому 2012 року. Із загостренням війни в лютому 2022 року моя критика також стала гострішою. Я на власні очі бачив руйнування, смерть і страждання, які ця ідеологія принесла українцям. Я не міг мовчати. Я вважаю мовчання за таких обставин абсолютно аморальним і переконаний, що справжня причина мого покарання полягає в тому, що я не мовчав про воєнні злочини в Україні.
Питання: Нещодавно вашим відстороненням зацікавилися світові ЗМІ. У блозі «Il Sismografo», який також читають у Ватикані, писали, що ви підтримуєте та співпрацюєте з «схизматиками». Як ви вважаєте, чи має Москва вплив на певні наративи у Ватикані?
Говорун:На мою думку, війна в Україні не залишає жодних сумнівів щодо того, хто жертва, а хто злочинець. З цієї причини Папа Франциск чітко став на бік жертв цієї війни. Однак серед деяких людей у Ватикані та навколо нього, здається, все ще існують сумніви щодо того, хто є агресором у цій війні. Можливо, вони керуються конспірологічними теоріями, згідно з якими якісь «злі сили» на Заході спровокували цю війну і хочуть її продовжувати до «останнього українця». Подібні теорії змови ігнорують волю та здатність українського народу діяти, ніби він лише фігури на шахівниці, які не можуть вирішувати самі. Ці теорії поширюються російською пропагандою і широко поширюються в різних релігійних колах, в тому числі католицьких – аж до Святого Престолу.
Питання: Ви неодноразово говорили про підтримку війни Православною Церквою. Чи була б війна, якби РПЦ відігравала іншу роль?
Говорун: Цілком можливо, що війна не відбулася б без ідеологічного внеску Російської Церкви. Я зазвичай пояснюю, що формула війни в Україні така: ідеї плюс зброя – саме в такому порядку. Спочатку були ідеї. Вони сягають корінням у глибину століть, коли росіяни вірили, що мають особливий мандат від Бога на порятунок людства. Коли Путін став президентом Росії у 2000 році, у нього не було таких ідей. Лише під впливом Кирила вони з’явилися у нього в 2012 році. Іншими словами, Російська Православна Церква надала ідеї, а Кремль – зброю. У поєднанні вони зробили війну в Україні можливою.
Питання: Ви часто підозрювали, що переважна більшість росіян підтримує цю війну, майже 90 відсотків. Це стосується і членів Церкви?
Говорун: Немає достовірних соціологічних даних про те, скільки росіян і скільки серед них православних підтримують війну. За моїми оцінками, переважна більшість Російської Православної Церкви підтримує війну. Але є й розбіжності: Для багатьох з них спосіб, у який Путін веде війну, недостатньо агресивний. Вони хочуть більше руйнувань. Їхнім героєм був керівник ополчення Вагнера Євген Пригожин, який загинув в авіакатастрофі. Ця група має прихильників навіть серед церковних лідерів. Друга група демонструє абсолютну лояльність до Путіна, включаючи Московського патріарха. І є меншість, яка виступає проти війни. Я не знаю, наскільки вона велика, але більша частина пасивна у своєму негативному ставленні до війни. Вони мовчать, навіть якщо мають іншу думку. Але це дуже маленька група.
Питання: Що буде після війни?
Говорун: Для більшості прихильників серед російських православних війна є священною. Тому в це віритимуть і після поразки Путіна. Це проблема післявоєнного періоду – вона залишиться в головах багатьох російських православних. Це, у свою чергу, є проблемою для сусідів Росії, які залишаються вразливими до нових спалахів російської агресії. Російське суспільство і Церква повинні змінити свій погляд на те, що сталося, інакше вони завжди залишаться частиною проблеми.
Від Маріо Тріфуновіч.